14 desember 2019

Marte: "Rundingen til folket" | Jeg "Hæh, Marte - Rundingen til folket?"

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe sitt leserinnlegg i FVN. Jeg var uenig med henne, så derfor svarte jeg med et HÆ?Vedlegger et par reelle eksempler på Rundingen til Folket fra et virkelig liv.


RUNDINGEN TIL FOLKET  1

Sykkelløp i Kristiansand. Vi selger sveler til inntekt for hockey-laget til Ola.  Sol og varme overalt. Det er i grunnen bare vårt eget hus som kaster skygee her. Beklager det, men til gjengjeld ble det servert sveler av en kvalitet man kun finner på kystsambandet på Vestlandet. Leve ferjene :-)

Rundingen til folket

Marte Rostvåg Ulltveit-Moe 04.DES.2019
Det var sikkert ikke noe problem med bilkøer i 1965. 
Lasse Stray anbefaler i Fædrelandsvennen 4. desember at det bygges en ny og større rundkjøring på Lund Torv, fordi trafikken fløt ganske bra forrige gang det var rundkjøring her. I følge lokalhistoriker Knut Mæsel var det rundkjøring på Rundingen fra 1948 til 1965, og jeg tviler ikke på at trafikken fløt bra den gangen, for da var det ikke mer enn 500.000 biler i hele Norge. I følge Statistisk Sentralbyrå er det nå over fem ganger så mange registrerte personbiler i dette landet, totalt 2,7 millioner
I forslaget til reguleringsplan for Lund Torv reduserer vi antall kjørefelt for biler fra 5 til 2. I tillegg blir det kollektivfelt i begge retninger, så bussene slipper å bli forsinka. Vi fjerner 59 parkeringsplasser på Elevine-tomta, og 15 parkeringsplasser i bakgården til Østerveien 23 blir omregulert til lekeplass og grøntareal. Dette vil bidra til mindre bilkjøring over Lund, mindre støy, eksos og svevestøv, og tryggere skoleveier for barna på Lund. Med dette vil forstandige folk på Lund velge buss eller sykkel framfor bilen. "Rundingen" vil bli overtatt av syklister, gående og busspassasjerer, til glede for alle på Lund. Og forøvrig er det min mening at Lundsbroa bør bli til ei buss-bro.

RUNDINGEN TIL FOLKET 2

Et godt eksempel på Rundingen til folket i det virkelige livet - altså. Ordentlige kortreiste hjemmelagede sveler til folket, mens folket kikket opp på den store ballongaksjonen på Lund Torv som dessverre ikke ble helt som forventet. Men hyggelig lell - og ingen sure mine for det om.

Hæh, Marte - Rundingen til folket? 

Vidar Strisland 10.DES.2019

I Marte Rostvåg Ulltveit-Moe sin verden er antall kjørefelt gjennom Lund Torv redusert fra 5 til 2. Hun tenker seg at plenen bak Østerveien 23 vil bli en utmerket lekeplass - inneklemt mellom tre høye gjerder og ei blokk.

I hennes verden vil Lund Torv bli en tumleplass for gående, syklende og busspassasjerer i skjønn harmoni med barn som trygt passerer seks overganger i et miljø med mindre svevestøv, støy og eksos. I hennes verden er roseparken som en gang ble gitt i gave til Kristiansand en parkeringsplass for 59 biler. I hennes verden er busser en ufarlig gjenstand som lister seg gjennom området på gummisokker.

I det virkelige liv er busser også biler - bare mye farligere. Kollektivfelt er også et felt som må krysses. I det virkelige liv er det bussholdeplass på hver side. Dine 2 felter er egentlig 4 felter pluss 2 holdeplasser. Disse 6 feltene tar så mye plass at i det virkelige liv må bussperrongene snevres inn fra dagens minimum på 2,7 meter til 2 meter. "Men det får dere ikke lov til" sier fylket. Derfor må noe vike, men ingen vil si hva. I det virkelige liv er den kombinerte gang og sykkelvei snevret inn til et minimum. Hvor lenge skal man vente på grønn mann når man skal krysse Østerveien? Sånn i det virkelige liv - altså - med en prioritert kollektivakse med 1800 busser i døgnet? I det virkelige liv rekker ikke eldre som er litt dårlig til beins over før grønn mann slukner.

I Marte Rostvåg Ulltveit-Moe sin verden har MDG vært med å gi tilbake Rundingen til Folket. I det virkelige liv gir hun Rundingen og Lund Torv som gave til eiendomsutviklere som ikke kunne bry seg mindre om bo og oppvekstmiljø. Som uten blygsel plasserer hundrevis av boliger mitt i rød støysone med trafikkfeller for barn og voksne på alle kanter.

Rådet til Marte Rostvåg UlltveitMoe og resten av MDG er helt klart. Sende hele reguleringsplanen tilbake dit kom fra, og be de ansvarlig ta et dypt magadrag før de hoster opp en plan som gir trygge veier, bedre bussforbindelser og reell bedring for myke trafikanter gjennom den korridoren på Lund Torv som for evig og alltid vil være en sentral del av aksen mellom sentrale deler av Kristiansand.


Ingen kommentarer:

Sider