31 desember 2015

Jeg gleder meg ikke til jul i år

Hold på hatten: Her kommer det store mengder mer eller mindre adekvat info om et bitte-bitte-bitte lite hjørnet av norsk populærmusikks historie.


I 20 år – minst – har jeg lett etter denne julesangen: «Jeg gleder meg ikke til jul i år.» En feiende flott 60-talls poplåt – friskt fremført av Sonja Bjønness med en beat-stil som vil tiltale alle tilhengere av dagens pop-rytmer – som en musikkanmelder skrev dengang i 1964.

Ikke har den vært å finne på streaming-tjenester. Ingen har tatt seg bryet med å legge den ut på Youtube. Men i år dukket den opp, gitt. Som nyutgitt singel i 300 eksemplarer. Jeg har skaffet meg eksemplar nr 208.

Teksten er skrevet av psykologistudenten Bodil Syvertsen. Hun var datter av daværende kirke og undervisningsminister Helge Sivertsen – som forøvrig var ansvarlig for opprettelsen av Norsk Kulturråd i sin tid. Bodil Syvertsen flyttet senere til California der hun arbeidet som psykolog og spesialist innen autisme. Hun ble blant annet brukt som fag-konsulent under innspillingen av filmen «Rainman»

Bodil Syversten skrev teksten i hui og hast som et svar på en pophit- konkurranse «Tekst Grand Prix» i «Det Nye». Sangen ble en av de fire vinnerne. Torvinn Midlie skrev melodien på en snau ettermiddag. Låta ble spilt inn med med Rolf Wesenlund som innspillingsleder. Kjell Karlsens orkester med både Robert Normann og Frode Thingnæs backet Sonja Bjønnes i studio – på natta og på direkten etter spillejobb på et julebord. Sangen ble imidlertid ingen hit. Den solgte i ca 150 eksemplarer – og har siden være mer eller mindre glemt. Kun spilt av og til på NRK frem til en stund ut på 2000 – tallet – da også NRK slutte å spille den pga. en lapp som stod på platecoveret i NRK sitt musikkarkiv.


Men nå er den her. De som vil høre denne finne den ikke på internett. Ikke noe sted. Dere må rett og slett komme på besøk for en kopp kaffe og en avspilling av tidenes beste norske vinyl-jule-sang på 45 RPM. PS: Tomt for småkaker.....


Ingen kommentarer:

Sider