29 mars 2017

En dag i en bonus junkies liv



Brunost herfra til Jul

Det er mandag og jeg skal på handletur. Jeg har sjekket tilbudsappen – «Mattilbud» og ser til min tilfredshet at Gudbrandsdalsost kan erverves for latterlige 49.90 på Joker. Spar har Ali frokostkaffe til 10 kr. Dette blir en alle tiders mandag. Men vent litt. Det er 175 gram pr. pakke - ikke 250 gram som vanlig. Her må det re-kalkuleres.  Jeg må jo sammenligne med Kjeldsberg kaffe på Rema som jeg nå får 20% på via «Æ» - appen siden jeg har handlet mye kaffe på Rema  i det siste. Den er på min topp 10 «Æ»-liste - trodde jeg. Men på vei til kassen med Kjeldsberg så jeg at den var ute av lista – siden Mary-Ann i mellomtiden hadde handlet noe annet på en annen Rema butikk. Så nå troner plutselig Parmesan Reggiano, Vanilje Yoghurt og Serano Grand Reserve på Remas «Æ»-app sin topp 10 liste. Det var da veldig til Serano-skinke. Skal vi ha folk?

Kiwi neste. Det synker litt i meg i det jeg går inn i butikken. Store plakater lyser mot meg at nå får du som Trumf-medlem 7% ekstra på frukt og grønt. Jeg er selvsagt Trumf-medlem, og prøvde å oppgradere til pluss-kunde i går kveld, men noe kom i veien så jeg ble aldri helt ferdig. Kjenner på ergrelsen over de tapte 7%’ene som nå har økt til 10% fordi Coop har økt i til 11% i det agurken og plastboksen med små tomater glir mot skanneren til mannen i kassa. Fornemmer en litt nedlatende tone fra kassen som lurer på om jeg er pluss-kunde som om han egentlig mener: «har du ikke orden på noen ting  - som ikke engang sørger for prosenter på det som er sunt» .

Joker og Spar er dyrest, men de kan jaggu fleske til med de feteste tilbudene. Nå skal jeg hanke inn den store potten. 10 brunoster til 49.90! Oh yeah! Utenfor butikken: «Kun 5 pr kunde». Inne i butikken: «Dessverre tomt for brunost, vi får igjen i overimorgen». Det var da som f**n. Drittbutikk!  Det er mandag i dag. Overimorgen er onsdag. Jeg venter heller til torsdag. Torsdager er det jo til og med 4% trumf-bonus.

Så går turen til OBS.  Norvegia til 59.90.  Det er faktisk et kjempetilbud. I tillegg til å spare ei god bunke med penger på å kjøpe 10 kilo Norvegia så vanker det medlemskapspoeng i tillegg. 2% av kjøpet er litt mitt.  Med det samme jeg er der tar jeg med meg en tre-liter med maling også. Ekstra billig på OBS med maling. Det er bra. Skal betale med vanlig bankkort, men dekningen har forvitret på veien.  Men det gjør ikke noe. Jeg har da et Trumf-Visa-kort som gir en halv prosent i alle butikker unntatt direkte konkurrenter til NorgesGruppen, som f.eks. OBS. Samma det – «litt mitt» - andelen får jeg jo likevel.  Trekker Trumf-Visa-Kortet - men «litt-mitt»-andelen lar seg ikke kombinere med Coop-kortet, så da røk den. På vei hjem kjører jeg forbi Carlsen og Fritsøe Byggevare.  «hmmm…var det ikke slik at jeg fikk tilbud der ved hjelp av medlemskortet i Sørlandets Boligbyggerlag».   Og hva med kupongheftet som nabogutten solgte til inntekt for Turnforening - gjaldt ikke det og på Carlsen og Fritsøe? Det var da en kjempetabbe med det fordømte malerspannet som jeg sikket betalte minst 45 kr for mye for. Huseierforeningen – er ikke vi medlem der, tro? Sannelig ikke helt sikker – men var det ikke noe med at da fikk vi 40% på Flugger – maling – og den er da like god. Og har ikke jeg liggende et kuponghefte fra i fjor? Er det fremdeles gyldig? Åssen var det nå med det der Dominokortet? Nei, det gjald Rimi og har ikke virket siden 2001.

FLASH! Oppslukt i tanker om kort, mobilapper, tilbud og brustne forhåpninger om det store varpet smeller fotoboksen av beviset på 16 km over fartsgrensa.
Hjemme igjen. Byen er i ferd med å falle til ro. Lysene slukkes og trafikken avtar. «Har Ola sovna?»  «Ja, men han lurte på hvor du ble av».

Ingen kommentarer:

Sider