22 desember 2010

Tur - Retur - Kvadraturen - Sørlandssenteret

Omtrent dette innlegget var på trykk på Fedrelandsvennens debattsider 22 desember. Har skrudd litt på det og lagt på et par poenger og lagt ved en haug med bilder.
Tilstandsrapport fra kvadraturen i Kristiansand siste helga før jul. Kaos, kø og jakt etter parkeringsplass...eller....?

Siste lørdag før jul. Den store julehandelen skulle gjøres unna. Stasjonsvogna skulle fylles opp med vin til de voksne, trehjulsykkel til lillegutt og herresokker engros til alle familiens menn. Jeg stålsatte meg for et ventende kaos i byen – med kø i alle butikker og problemer med å parkere bilen. Hjalp ikke at jeg var sent ute og at klokka dro seg mot halv tolv før jeg kom meg avgårde.
Første stopp var Parko parkeringshus. Det var ikke nødvendig å klatre høyere enn til 2. etasje for å få satt fra seg bilen. 3. og 4. etasje var tomme. Parkeringsplassene på taket var nedsnødd og ingen hadde tatt seg bry med å rydde. Snøen lå i fonner.

På veien til polet gikk jeg forbi parkeringsplassen ved Hans Johnsen bygget i Vestre Strandgate. Stort sett ledig. På parkeringplassen ved Mega litt lengre opp i gata var det en og annen bil. Av nysgjerrighet stakk jeg innom et annet parkeringshus i kvadraturen, Henrik Wergelandsgate parkeringshus. 1. etasje var full, 2. etasje knapt halvfull, 3 og 4 etasje tomme. I parkeringshuset på Slottet var de tre første etasjene fulle, men 4., 5. og 6. etasje var tomme.

Årets største handlelørdag? Alle som var i byen med bil den dagen kunne tatt med seg tilhenger. Er det game over for kvadraturen? Og jeg spør meg. Hva er nå poenget med et parkeringshus under torvet?
To år med byggestøv og rot i kvadraturens hjertet vil sementere sørlandssenterets nakketak på en kvadratur på vikende front. For å få en levende kvadratur må det andre virkemidler til. Bompengering rundt sørlandssenteret og parkeringsavgifter må jo være helt åpenbare virkemidler. I 2010 er miljøpolitiske virkemidler en naturlig del av verktøykassa som politikere bruker for å styre utviklingen i ønsket retning. Men sørlandssenteret er unntatt slike virkemidler. Det virker som om sørlandssenteret har festet et seigt grep på distriktets politikere. Ikke en miljømessig ide slipper gjennom, Enorme arealer i oppblåste butikker skal holdes varme. Man bygger stort og effektivt, for så å rive ned noen år etter og så bygge på nytt igjen. Kundene kjører fra butikk til butikk. Fortau finnes knapt. Ingen bompenger, gratis parkering. Ingen restriksjoner på estetisk utforming. Kaotisk planlegging. Massivt utrivelig. En butikkmasse så enorm at den forutsetter mange og lange bilturer fra kunder i begge agderfylkene.Sørlandssenteret krever forutsigbarhet i rammevilkårene. Mantraet deres, ikke et parkometer i Barstølveien!, er fundert på nødvendigheten av forutsigbarhet. En forutsigbarhet man åpenbart skal gjelde for evig for sørlandsparken sine investorer.

Men markedet er ikke forutsigbart. Sørlandssenteret lever på lånt tid. Med den massive etableringen på senteret har man ikke tatt inn over seg megatrenden i folks kjøpemønster ved at netthandel øker både i bredde og dybde. Foreløpig kan senteret melde om stadig nye omsetningsrekorder. Men dette vil snu seg. Om noen år vil senteret forvitre fordi folk flest handler mindre og mindre i butikk. Da vil den kaotiske estetikken bli ytterligere forverret av tomme bygninger der forfallet pipler fram mellom alle prefabrikkerte betongelementer. Senteret har ikke noen annen funksjon enn at man kjører dit ut, handler ting og kjører hjem igjen. Når folk slutter med det vil steder som Sørlandsparken sakte svinne hen. I USA er nå kjøpesenterdøden et etablert faktum, se www.deadmalls.com. Akkurat som Norge var noen år lå etter USA på etablering av kjøpesenter ligger Norge de samme årene etter når det gjelder kjøpesenternes sammenbrudd.

Kanskje det er dette man har forutsett ved planleggingen av det nye parkeringshuset i kvadraturen?


Tomt : Taket på slottet

Tomt : 5 etasje på Slottet

Tomt : 4 etasje på slottet

Tomt : 3 etasje på Parko

Tomt : Utenfor Mega

Tomt : Henrik Wergelandsgate 5 etasje

Tomt : Hernik Wergelandsgate 4 etasje (eller 3, samme kan det være)

Tomt : Henrik Wergelandsgate 4 etasje

Tomt : Henrik Wergelandsgate 2 eller 3 etasje - husker ikke helt

Tomt : Ved siden av Hans Johnsen bygget i Vestre Strandgate

Tomt : På taket på Comfort

Samtlige bilder er tatt mellom kl 11:30 0g 14:00 lørdag 18 desember 2010. Det er mulig jeg har blandet litt på etasjer her og der...men det bør ikke rokke så mye med poenget, vil jeg tro.


Ingen kommentarer:

Sider