12 september 2012

Johnny og jeg (og Jon)

Rundt 1980 rasket jeg med meg et grunnfag i Sosiologi på Universitetet i Bergen. En av mine medstudenter var Jon Fosse. Jon Fosse gikk allerede da med en dikter i magen. Og jeg husker de litt nedlatende reaksjonene rundt fuktige bord på Wesselstuen stort sett befolket av umodne førsteårsstudenter - som f.eks meg.

Jon? forfatter? han??!! Særlig.......

Jon Fosse er i dag en av verdens mest etterspurte dramatikere. Og er allerede inne i nobelpris-spekulasjonene. Jeg leser Pondus og Fævennen på nett. Når jeg ikke gjør det så pendler jeg frem og tilbake til Grimstad. f.eks sammen med Johnny.

Og så over til poenget. I løpet av et år så blir det jo litt SMS-dramatikk. Jeg har forsåvidt ingen forventninger om at det skal settes opp på de store teater-scenene rundt i verden,  men de som går inn i materien vil oppdage en konsistens repititiv struktur. Karakterene i stykke er ikke ekstraordinære mennesker med suverene egenskaper. Her handler det om grunnleggende ting i livet, som f.eks å komme seg fram og tilbake på jobb. Ikke ulikt Jon Fosse's diktning.

Jon Fosse? Vil du bli venn med meg på facebook?



Så her kommer det....... hold på hatten!
  • J:  Hei Vidar - er du med imorra. Johhny.
  • V: Må kjøres sjøl
  • J: OK
  • V: Må kjøre selv i morgen
  • J: Ok
  • V: Kjøter sjøl i mrg
  • J: OK
  • V: Skal ikke med i mrg
  • J: Ok
  • V: Kan du plukke meg opp i mrg?
  • J: Ok - jeg plukker deg opp. Johnny
  • V: Må kjøre selv i mrg
  • J: Ok
  • V: Henter deg til vanlig tid
  • J: Ok
  • V: Henter d meg i morgen?
  • J: Henter deg.Johnny.
  • V: Kan d plukke meg opp i mrg?
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny
  • V: HAr dy tlf til lars morten
  • V: Kan du plukke meg opp i mrg
  • J: Jeg plukker deg opp
  • V: Henter deg til vanlig tid
  • J: Ok
  • J Ok
  • V: VI går hjem til vanlig tid. Ken er i tidsklemma
  • V: Plukker du meg opp i mrg?
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny.
  • V: Lars martin kjører i mrh. Plukker deg opp.
  • J: Jeg må kjøre selv imorgen. Johnny.
  • V: Ok
  • J: Hei Vidar - skal jeg plukke deg opp imorgen? Johnny.
  • V: Nei
  • V: Må kjøre sjøl resten av uka
  • J: Ok
  • V: Kan du plukke meg opp i mrg?
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny
  • V: 10 min over. Går det?
  • J: Ok
  • V: Plukker deg opp til vanlig tid i mrg.
  • J: Ok
  • V: Kan du kjøre i meg?
  • V: I mrg
  • J: Jeg kjører i deg imorgen til vanlig tid. JOhnny.
  • V: Ha ha
  • V: Henter deg
  • J: Ok
  • J: Jeg må kjøre selv imorgen og onsdag - skal jobbe lenge. Johnny.
  • V: Plukker deg opp i mrg?
  • J: Ok
  • V: Må kjøre sjøl i mrgJ
  • J: Ok
  • V: Kan du kjøre i mrg
  • J: Jeg skal ikke på jobb imorgen - drar til Konsmo i begravelsen til tante Liv. Johnny.
  • V: Ok. Den er grei
  • V: Plukker du meg opp i mrg
  • J: Jeg plukke deg opp i morgen. Johnny.
  • V: Må kjøre sjøl i mrg
  • J: Ok
  • V: Plukker deg opp i mrg
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny.
  • V: Nei, jeg plukker deg opp
  • V: Kan du kjøre i meg?
  • V: I mrg::-)
  • J: Jeg henter deg i morgen. Johnny.
  • V: Kan du kjøre i mrg?
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny.
  • V: kan du plukke deg opp i meg?
  • J: Jeg plukke deg opp. Johnny.
  • V: Henter deg i mrg
  • J: Ok
  • V: Mary-Ann må ha bilen. Kan d plukke meg opp?
  • J: Jeg plukker deg opp Johnny.
  • V: Ikke med i mrg
  • J: Ok
  • V: Kan du plukke meg opp i mrg?V: 
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny.
  • V: Henter deg i mrg. Ok? /v
  • J: Ok
  • V: Kan du plukke meg opp imrg?
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny.
  • V: Plukker deg opp i mrg
  • J: Ok
  • V: Plukker deg opp i meg
  • J: Ok
  • J: Hei Vidar - jeg blik ikke med likevel - har blitt syk. Johnny.
  • V: Ok. Godt bedring
  • J: Hei Vidar - skal du på jobb imorra? Johnny.
  • V: Må kjøre sjøl
  • J: Ok
  • V: Kan d plukke meg opp i meg?
  • J: Plukker deg opp. Johnny.
  • V: Plukker deg opp i mrg
  • J: Ok
  • V: Forsndring i planem. Kan d pøulke meg opp?
  • J: Jeg plukker deg opp
  • V:Plukker deg opp i mrg
  • J: Ok
  • J: Jeg må kjøre selv imorgen. Johnnny.
  • V: Ok
  • V: Kan du plukke meg opp i mrg?
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny.
  • V: Plukke du meg opp i mrg?
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny.
  • V: 5 min
  • J: Ok
  • V: Skal ikke med i mrg.
  • J: Ok
  • V: Plukker deg opp. Klar over at vi drar hjem 15:45
  • J: Ok
  • : Må kjøre aleine i mrg
  • J: Ok
  • V: Plukker deg opp
  • J: Flott! Johnny.
  • V: Plukker du meg opp i mrg
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny
  • V: Kan du plukke meg opp i mrg?
  • J: Jeg plukker deg opp. Johnny
  • V: Kan du plukke meg opp i mrg også?
  • J: Jeg hoeter deg. Johnny
  • V: Kan du kjøre i mrg også?
  • J: Jeg henter deg imorgen. Johnny.
  • V: takker
  • V: Henter deg i mrg
  • V: HAr du nummeret til Lars Martinn?
  • J: 90627390
  • V: Kjører sjøl i mrg
  • J: Ok
  • V: Kan du plukke meg opp i mrg?
  • J: Jeg plukker deg opp. Johooy.
  • V: Jeg kjører i dag. Plukler deg opp
  • J: Jeg har fri idag. Johnny.
  • V: Ok
  • V: Kan du plukke meg opp i mrg?
  • J: Jeg plukke rdeg opp.
  • V: Kan du plukke meg ipp i mrg til vanlig tid?
  • J: Jaaaa. Johnny.
  • V Jeg plukker deg opp
  • V: Plukker deg opp i mrg. Ok?
  • J: Ok
  • V: Kjører selv i mrg.
  • J: Ok
  • V: kan du kjøre i mrg?
  • J: Jeg henter deg. Johnny.
  • V: Må være hjemme i morgen. Ola er sjuk. /v
  • J: Greit. Jnhnny.
  • V: Må kjøre selv i mrg
  • J: Ok


















En liten ting til slutt. Jeg skal ikke ta på meg æren for hele stykket. Johnny har skrevet omtrent halvparten.  Oppfølger kommer til neste år, ikke sant Johnny?

1 kommentar:

Beate Messel sa...

Ble veldig imponert over det spenstige språket. Noen prøver virkelig å imponere med mengder med antonymer. Av en eller annen grunn sitter jeg som ivrig leser av det lyriske eposet igjen med følelsen av at deler av det er skrevet underveis fra et sted til et annet. Muligens med ei hånd på rattet. Venter i spenning på bind II. Svoren fan. BeateM.

Sider