16 juni 2020

Korona - 2 mai - 19 mai

Lørdag 2. mai

Nesten alle jeg kjenner og er Facebook-venn med og som en gang i tiden har spilt fotball på et visst nivå legger ut gamle minner med oppfordring til andre gamle venner om å gjøre det samme. Det er krevende tider, ja.

Avstandsrådet redusert fra to til en meter  - NHO-sjefen: Økonomien vil være preget av koronakrisen i minst ti år

Søndag 3. mai

Alene hjemme. Tenk det. Mary-Ann og Ola dro til Vårøy for å åpne hytte. Jeg holdt meg ved teltet og surret med mitt. Turen gikk ingen steder. Bjarne var innom og fikk en kaffe og jeg fikk snekret litt. Det var dagens beholdning. Det var nok det.

Australia foreslår en internasjonal gransking av koronavirusets opprinnelse - Kina er pottesur -
Lufthansa snart klar med avtale med tyske myndigheter om en redningspakke

Mandag 4. mai

I dag fikk jeg et lite blikk inn i hodet til Ola. På vei mot den vanlige destinasjonen (benken) snakket han om at han hadde pratet med mange klassekamerater i går. Det var Andreas, Magnus, Adrian, Børre og noen andre. Litt sånn forventningsfullt spurte jeg hvordan det gikk med dem. Hæ - svarte Ola - aner ikke, vi spilte Fortnite

Antall døde i Brasil passert 7000, øker mest i verden - Norwegian reddet - Busser får bare kjøre med halvfull buss etter nye retningslinjer

Tirsdag 5. mai

På vei ned fra Hellerstønuten i ettermiddag ble vi plutselig bevist det forhold at vi ikke hadde møtt en eneste levende sjel på veien. En deilig stillhet, men så: To damer i fluoriserende grønt og orange treningstøy som hadde utrolig mye å snakke om kom fra en annen kant og entret stien vår ca 60 meter bak oss. Og de snakket høyt, høyere, høyest - og de nærmet seg. Vi økte farten vår, men de kom nærmere og nærmere. Vi gå opp og slapp det snakkende hurtigtoget forbi. Jeg tror dette var to veldig gode venninner som har hatt en veldig fin tur i skog og mark

Antall døde i verden passerer 255 000 - IPBS: "Helsen til økosystemene både vi og andre arter er avhengige av, forverrer seg raskere enn noen gang. Vi bryter ned selve fundamentet til økonomien, levebrødet, matsikkerheten, helsen og livskvaliteten til menneskene verden over" - Mulig antistoff funnet i Israel

Onsdag 6. mai

Det som var annerledes i dag var at vi ble sittende på benken i evigheter.  Mange kjente i heia i dag og praten gikk om både det andre og det tredje.

Peter Stordalen taper 250 millioner i måneden - selskapet har over 10 mrd i gjeld

Torsdag 7. mai

Nå starter for alvor samfunnet opp igjen. Det merkes på bussene. I gatene, på trafikken. - Hurtigruta: 14 av 16 skip er tatt ut av drift - 0% rente

Regjeringens pressekonferanse: skoler kan åpnes f.o.m 11 mai, lov med samlinger på opptil 200 personer, butikker, utesteder osv åpnes gradvis - Reproduksjonsrate på under 0.5

Legg til bildetekst

Fredag 8. mai

Ola fortalte plutselig at han var med på verdens største konsert 27 april. Travis Scott spilte for 27 millioner, 12 samtidige på det meste i Fortnite. Implikasjonene rundt dette får det til å gå litt rundt i hodet mitt.

Ryanair setter alle sin fly på bakken - Air France og Lufthanse setter alle sine Airbus A380-fly på bakken for godt

Lørdag 9 mai

Ola var på besøk hos en kompis for første gang på 2 måneder. Han kom ikke inn, men gutta gikk på fisketur i Høvåg. Ingen fisk, men koselig for det.  Mary-Ann og jeg gikk ny hvit løype. Bymarka rundt og vel så det. Den var kronglete og mye fram og tilbake. Ble litt lei.  Selv om man går på tur så vil man gjerne komme et stykker avgårde.  Men vi så noen nye veldig fine vann og steder i bymarka

Antall nye tilfeller synker i Spania - Trafikken over norske flyplasser har gått ned med 93 prosent - reproduksjonsraten (R-tallet) på 0.49

Søndag 10 mai

Vi er privilegerte. Vi kan gå fra rom til rom. Vi kan ned i hagen, eller ned i kjelleren om vi vil være litt alene. Vi er flere i huset. Vi har alltid noen å snakke med. Vi er ikke ensomme. Vi sitter ikke innestengt i en leilighet på 52 kvm med tre barn og 25 grader celsius ute. Vi kan gå tur når og hvor vi vil. Vi har jobber. Vi bor i landet i verden med mest penger på bok. Det er uanstendig, men vi klarer ikke gjøre noe med det.

Mandag 11. mai

Nå går vi inn i den siste uka med hjemmeskole. Vi er litt i tvil om vi kommer til å savne det, eller om vi bare er glad til.  Hockey-trening starter så smått opp.  Paradoksalt nok begynner jeg å kjenne litt på jaget om å rekke ditt og datt. Jeg kommer til å savne alle de dagene der vi ikke skal noenting. En tur til Dønnestad for å spille baseball hører også med i hverdagen der vi igjen begynner å tette igjen kalenderen.

Elon Musk sier at Tesla vil starte opp igjen fabrikkene

Tirsdag 12. mai

Dro til Konsmo på ettermiddagen.  For to måneder siden fikk jeg ny pipe. Har betalt for den, men ikke sett den. På omtrent samme tid ble det hugger ned 17 digre trær rundt hytte. Tømmeret er vekk, men kvist og kvast ligger i dynger rundtforbi.

Onsdag 13 mai

I dag er det første skoledag for Ola. Det er uteskole - klassen skal møtes utenfor Joker'n ved Oddemarka og deles opp i ørsmå kohorter. Pipa på hytta var fin den. Dynger av kvist og kvast ble samlet i en magnum haug som skal tennes opp til høsten engang når det  regner.

Torsdag 14 mai

Tenk at vår sivilisasjon er en maskin som putrer i vei - og har gjort det siden krigen, sånn omtrent.  75 år. Det blir 900 måneder. To av disse månedene representerer en hump - en liten farstdump. Denne dumpen får alle skruer til å løsne og boltene til å sprette ut. Maskinen faller fra hverandre. Mekanikken tålte ikke den lille dumpen.

Fredag 15 mai

I dag var vi på middag hos Hilde og Tobba. For første gang på to måneder var vi inne i huset hos noen andre enn Kirsti og Bjarne og spiste middag. Det slippes litt opp. Det var underlig, nesten litt ulovlig og skummelt å settes eg til bords i annen manns stue.

FN: Antall fattige i SørAmerika vil øke med 30 millioner pga korona - Ingen reiser til utlandet før 20 august med mindre de er streng nødvendige

Lørdag 16 mai

Har tidligere tenkt på det paradoksale i at med den sosiale distanseringen vi alle sammen er påtvunget, så er alene-tid nesten ikke-eksisterende. Fornemmelsen av å slippe opp for noe å snakke om har brakt oss inn i øvelsen "navn-på-hovedsteder-i-alle-de-50-delstatene-i-usa"

Det er per 15.mai ingen registrerte pasientar med Covid-19 i Skjåk. Dei to tidlegare smittetilfella er begge friskmelde. Det er ingen i sjukdomskarantene i kommunen

Søndag 17. mai

Klokka er 07:30.  Det er på tide å finne fram 17-mai tøyet. Hive i seg ei skive, ordne med kaffe og jage ned til hjørnet av Elvegata og Gyldenløves gate. Der har jeg stått hvert eneste år siden 1986. Ikke i år. Det er ingen der, ikke noe tog heller. I år flesker vi til med en skikkelig 17-frokost. Vi tre - the usual suspects. Høydepunkt er vellagret Fana-ost. Vi skal til Hege, så en tur til byen og til slutt til Grim for å spise middag - innendørs. Det er stille utenfor.  Men det gikk vist en bilkortsej forbi her i 9-tida. Fikk den ikke med oss....

313 000 døde i verden

Mandag 18. mai

Dette var faktisk den alle første hele dagen der Ola var på skolen hele tiden, og vi satt uforstyrret på hjemmekontor.  På den annen side så faller vi ut av rutinen. Foreldremøte for 2008-laget i KIK  Sovnet ikke før 04:00

Tirsdag 19. mai

Den franske forfatteren Michel Houellebecq. Han er jo svartsynt. Han tror at alt vil falle tilbake til det gamle, bare litt verre. Mennesker i et atomisert univers som kommuniserer med hverandre, uten egentlig å være sammen med andre. Så tenker jeg på Ola som var en av 12 millioner på Trevor Scott sin gigakonsert i Fortnite - og så tenker jeg at Michel Houellebecq kan ha et poeng.

Formuen til USAs drøyt 600 rikeste økte med nærmere 4.400 milliarder kroner mellom 18. mars og 19. mai. - 38,6 millioner amerikanere er blitt arbeidsledighet som følge av koronapandemien

.....

Dermed runder jeg av - verden er sakte - med små museskritt å beege seg mot normalen igjen.  Jeg datt litt av - etterhvert som ting ble en anelse normalisert igjen, selv om de ikke er det på noen måte